Heřman Čadil

autor programu

Glykemická nálož

V minulém článku jsme se seznámili s pojmem glykemický index (GI). Ten vyjadřuje rychlost, za jakou se sacharidy, obsažené v přijímané potravě přemění v trávicím traktu na glukózu a ta se dostane do krevního oběhu. Glykemický index je tedy velmi užitečnou pomůckou při hubnutí, protože podle něj můžeme rozlišit, které potraviny jsou pro nás vhodné a které ne.

Již víme, že glykemický index u potravin není ovlivněn pouze množstvím cukru, ale také jinými látkami, které potraviny obsahují (například množstvím vlákniny, obsahem tuků, kyselin a způsobem úpravy).

Glykemické zatížení

Navíc pokud máme dvě potraviny se stejným glykemickým indexem, obvykle se liší porce, které sníme. Například paprika a česnek mají stejné GI (hodnota 10), ale nikdy nesníme v jedné porci stejné množství česneku a papriky. Na konečnou hodnotu zatížení organismu má celkové množství zkonzumovaného jídla velký vliv. Jedna porce různých potravin s podobným glykemickým indexem může na organismus působit velmi rozdílně. Proto používáme pojem glykemické zatížení (glycemic load – GL).

To znamená, že glykemický index je pro nás spíše teoretickou, orientační hodnotou, která nám pomáhá volit vhodnější potraviny. Zatímco „glykemické zatížení“ dokáže zjistit míru celkové glykemické zátěže na náš organizmus po konkrétním jídle.

Jak vypočítat glykemické zatížení?

Stejně, jako existují tabulky GI, najdeme i tabulky s údaji GL. Abychom mohli glykemickou nálož jednotlivých potravin mezi sebou dobře srovnávat, bývá GL vyjadřována vždy ve 100 g potraviny. Chceme-li si index GL vypočíst sami, je vzorec jednoduchý: GL = GI : 100 x g sacharidů v potravě (hodnotu GI dané potraviny vydělíme 100 a násobíme množstvím sacharidů v dané porci).

Přehled hodnot

Potravina (100 g) Glykemický index Glykemické zatížení
bábovka – průměr 55 25,3
banán 60 13,8
bramborová kaše 75 9,8
brambory pečené 85 17,9
brambory vařené 60 9,6
brokolice 10 0,3
broskev 37 4,5
buchty povidlové 60 38,4
Coca-cola 65 6,5
Coca-cola light 10 0
čočka vařená 30 5,2
čočková kaše 40 8,4
čokoláda hořká 50 27,5
čokoláda mléčná 45 23,4
datle sušené 80 62,4
džem (průměr) 60 34,8
džem dia 45 10,4
džus pomerančový 100% 45 4,5
hrozinky 65 46,2
chléb celozrnný 60 27,6
chléb konzumní 70 32,3
chléb Racio rýžový 75 56,3
jablka 35 4,6
jogurt bílý (1,5 % tuku) 35 1,9
jogurt ovocný 0,1 % tuku 40 2,2
jogurt ovocný smetanový 40 6
kaše ovesná (vločky v mléce) 45 9,9
makovec 65 32,5
meloun červený 70 3,2
mléko polotučné – 1,5 % tuku 30 1,4
mrkev syrová 33 3
mrkev vařená 80 7,2
müsli ovocné – suché 55 35,6
okurka salátová 10 0,3
ovoce sušené – směs 55 36,9
rýže bílá vařená 65 16,9
rýže natural vařená 53 13,3
rýže parboiled vařená 60 15,6
rýžový nákyp s ovocem 75 17,3
sušenka Fidorka 60 39,6
sýr Eidam 30 % t. v s. 5 0,1
těstoviny vařené – průměr 50 12,5
tvaroh bílý nízkotučný 5 0,2
tvaroh ovocný nízkotučný 30 4,2
tyčinka müsli – průměr 60 39
vánočka 70 42
vdolky 60 28,8
veka 72 43,3
zákusek - roláda s krémem 60 32,3
závin jablečný 65 35,8
zelenina směs 10 0,6
zelí dušené – příloha 30 3,5
zmrzlina ovocná 65 18,9
zmrzlina smetanová 45 6,3

Další články »

© 2014-2018, 21 DNÍ PRO ŽIVOT vitalita, energie a zdravý životní styl

Realizace: CCN plus s.r.o.